Полезные ссылки
Поиск среди 3715 разработок
Чому не варто матеріально винагороджувати дітей за успіхи? Психологічний експеримент.
Разместил: Катерина Василенко
Вид разработки: Информационные сообщения
Тематика: Целеполагание, Самовоспитание
Целевая аудитория: Родители
Источник: https://dytpsyholog.com/2016/09/03/%D1%87%D0%BE%D0%BC%D1%83-%D0%BD%D0%B5-%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BE-%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE-%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B6/
Не поспішайте мотивувати дітей до навчання грошима чи цінними призами! Можна зробити тільки гірше. Це доводить психологічний експеримент.
У 1973 році психологи Леппер, Грін і Нісбетт вирішили провести експеримент, щоб з’ясувати, як вплине заохочення на діяльність, яка спочатку приносить задоволення.
Протягом декількох днів вони спостерігали за групою дошкільнят і виявили тих, хто вважає за краще проводити вільний час за малюванням. Потім цих дітей розділили на три групи. Перша група за свої малюнки отримувала винагороду – іменну грамоту, про яку їм заздалегідь розповідали і показували. Другу групу ні про що не попереджали і просто вручали грамоту після закінчення сеансу. У третій групі нічого не змінювали і залишили все як завжди – без попереджень і нагород. Протягом трьох наступних днів учені спостерігали, чим бажають займатися діти, коли у них вільний час.
Потім вони вручили всі грамоти, припинили спостереження і почекали два тижні, щоб дізнатися, чи вплинув експеримент на вподобання дітей в розвагах.
Результати експерименту. Діти, що входили в другу і третю групи, малювали так само багато і з таким же задоволенням, як і раніше, до експерименту. Але діти з першої, які очікували, а потім отримали нагороду, виявили набагато менший інтерес до малювання і витратили в результаті на нього набагато менше часу в порівнянні з початком експерименту.
Отже, навіть по закінченню двох тижнів ці привабливі призи перетворили гру в роботу.
Леппер і Грін повторили цей експеримент ще кілька разів і отримали схожі результати. Згодом і інші вчені зіткнулися з аналогічним ефектом в ході досліджень, проведених з дорослими піддослідними. Знову і знову вони виявляли, що матеріальні стимули мають тенденцію надавати в основному негативний вплив на внутрішню мотивацію. Іншими словами, якщо запропонувати вам винагороду за виконання роботи, яка вам і так подобається, а ви погодитеся, то рано чи пізно ви почнете сумніватися, чи виконуєте ви її тільки через велику любов або все ж через нагороду.
Що відбулось?
У мозку дітей з першої групи ланцюжок «я малюю – мені це приємно» був замінений іншим: «я малюю – мені дають приз». Внутрішню мотивацію замінили на зовнішню.