Полезные ссылки
Поиск среди 3715 разработок
Віртуальна безпека
Разместил: Бондаренко Олена
Вид разработки: Планы уроков
Тематика: Безопасность
Целевая аудитория: 11 класс, 10 класс, 9 класс
Источник: Бондаренко Олена Володимирівна
Хто такий незнайомець? Кого я не знаю, з ким не знайома. Йому не можна розповідати про своє життя, про батьків, їх роботу. З ним не можна спілкуватися. Ще років десять тому дорослі говорили дітям: не розмовляйте з незнайомцем, не беріть від нього ніяких подарунків, ні в якому разі не сідайте до чужих у машину. А що тепер? Ви самі на сайтах соціальних мереж розповідаєте про себе та свою родину майже все. Навіщо незнайомцю розпитувати? Просто зайди на сторінку та просто читай.
Інтерактивна година спілкування
«Віртуальна безпека»
Мета:
- розглянути основні проблеми, з якими можуть зіткнутися користувачі Інтернету;
- обґрунтувати розуміння правильного користування Інтернетом та виявити всі плюси та мінуси бездумного ставлення до ресурсів глобальної мережі;
- виявити фактори ризику для дітей у цій сфері та навчити захищати себе в кіберпросторі.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, ноутбук.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
- учитель вітає учнів;
- учні демонструють психологічний настрій за допомогою картки: позитив/негатив.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вступне слово вчителя.
Хто такий незнайомець? Кого я не знаю, з ким не знайома. Йому не можна розповідати про своє життя, про батьків, їх роботу. З ним не можна спілкуватися. Ще років десять тому дорослі говорили дітям: не розмовляйте з незнайомцем, не беріть від нього ніяких подарунків, ні в якому разі не сідайте до чужих у машину. А що тепер? Ви самі на сайтах соціальних мереж розповідаєте про себе та свою родину майже все. Навіщо незнайомцю розпитувати? Просто зайди на сторінку та просто читай.
Сьогодні ми будемо:
- вчитися краще спілкуватися;
- говорити про основні ризики та вразливі місця в Інтернеті;
- знайомитися з прийомами безпечного користування Інтернетом;
- формувати культуру користування Інтернетом.
IIІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності:
- Слово учителя. Девізом нашого уроку будуть слова давньогрецького
філософа Фалеса: «Що легше? Давати поради іншим?». Ми зробимо один для одного те найменше, що можна зробити – дамо поради. А ви повинні щось вибрати для себе. І найскладніший іспит у вас буде за межами школи, де ви зустрінетесь з реальністю. А реальність така…
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу:
- Виступи учнів «Інтернет та його принади»
Учень 1. Багато сучасних інформаційних технологій засновано на використанні комп'ютерних мереж – сукупності комп'ютерів, що з'єднані лініями зв'язку. Усі комп'ютерні мережі поділяють на дві групи – локальні та глобальні.
Сучасні глобальні мережі надають широкі можливості людині, яка сидить перед екраном комп'ютера:
- ознайомитись з останніми новинами;
- переглянути будь-яке видання у великій бібліотеці;
- відвідати відому картинну галерею;
- довідатися про погоду на завтра на іншому материку;
- протягом кількох хвилин обмінятися листами з другом, який перебуває на протилежній частині Землі;
- дізнатися, де, коли і які цікаві події відбуватимуться;
- отримати відповідь на будь-яке запитання, відіславши його просто в мережу.
Учень 2. Однією з найбільш використовуваних можливостей глобальної мережі є електронна пошта – Е-mail. Відправлений лист потрапляє до адресата протягом кількох хвилин.
Учень 3. Існує ще один спосіб спілкування в глобальній мережі, який називають телеконференцією. Є певна кількість телеконференцій, кожна з яких присвячена якійсь одній предметній галузі. Це можуть бути бізнес, політика, природничі науки, музика, театр, спорт та інше. Кожний, хто передплатив цю телеконференцію, може прочитати всі статті, які написали інші передплатники, та й сам може написати статтю, присвячену будь-якій проблемі.
- Діалог з учнями. Діти, що саме ви знаходите в мережі Інтернет?
Дехто розшукує нових друзів. А скажіть. будь ласка, невже спілкуватись віртуально є необхідним? Адже, воно не може замінити реальних стосунків між людьми. Віртуальний співрозмовник може видавати себе за іншого. Тому не слід призначати зустрічі з віртуальними знайомими без дозволу батьків. Не довіряйте незнайомим людям, у жодному разі не повідомляйте їм особистої інформації.
Спілкуючись в Інтернеті, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування, вигадують собі різноманітні імена. Зазвичай хлопці обирають імена мужніх акторів чи їх героїв, з тварин – хижаків. Дівчатам властиві більш жіночі образи.
- Якби у вас була можливість вибрати собі віртуальне ім’я кіногероя, кого б ви обрали?
- Якби ваше ім'я було пов'язане з твариною, то якою?
Сьогодні до нас завітали лікарі. Давайте їх послухаємо.
- Виступи лікарів
Лікар 1. Зазвичай за комп'ютерними іграми ви проводите занадто багато часу. Тривале перебування за комп'ютером у статистичному положенні викликає порушення кровообігу і провокує застійні явища у вашому організмі, що, у свою чергу, сприяє виникненню або загостренню захворювань опорно-рухового апарату, шлунково-кишкового тракту, судинних порушень.
Лікар 2. Особливо небезпечний вплив електромагнітних випромінювань, що спричиняє погіршення зору, порушення психіки, особливо в підлітків. Електромагнітне випромінювання побачити не можливо, а тим паче уявити його не кожному по змозі. Найбільші дози випромінювання надходять не від монітора ПК, а від його задньої стінки. Електромагнітне поле впливає не лише на здоров'я, а й на інтелект майбутніх поколінь. Відбувається процес збільшення вроджених аномалій.
Лікар 3. Найуразливішим місцем користувача ПК є не очі, а нерви.
Наприклад, мерехтіння екрана практично нешкідливе для очей, але сильно напружує нервову систему. Шум вентиляторів повільно, але цілеспрямовано послаблює нервову систему, виводить із рівноваги і спричиняє роздратування. Ще одним чинником, що негативно впливає на нервову систему є сприймання масштабних інформаційних потоків. Під час усного спілкування можна пропустити частину інформації «повз вуха», що й роблять люди. У процесі письмово-візуального спілкування за допомогою ПК це робити дещо складніше.
- Слово вчителя. Дякуємо нашим лікарям за цікаву інформацію, а я пропоную трішки відпочити та активно порухатися.
- Вправа «Вітер дме»
Учасники стоять у колі. Ведучий говорить: «Вітер дме на того у кого….» і називає ознаки деяких учасників. Це можуть бути деталі одягу, особливості їхньої зовнішності, психологічні якості, звички тощо. Учасники, які мають ці ознаки, повинні швидко помінятися місцями. Той, хто затримався, стає ведучим.
- Вправа «Автобус»
Учасники об'єднуються у дві команди. Одна команда повинна розподілити ролі для імітації автобуса: водій, сидіння, кондуктор, склоочисники, фари, двигун, двері, кермо, пасажири, аптечка, квитки. Учасники цієї команди повинні показати одну єдину картину – автобус, який рухається. Завдання для другої команди визначити роль кожного учасника.
Підсумок.
Учитель. Чи легко було виконати ці завдання? Чи легко було зрозуміти іншу команду? Якщо порівняти з Інтернетом: спілкуючись у соцмережах ми зустрічаємо цікаві, а іноді не зрозумілі нам слова та форми поведінки. Треба бути дуже уважними, аби знайти у цьому сенс. Іноді це дуже важко зробити, бо ми не можемо знати думок цих людей та мотивів їхньої поведінки. Тому у більшості випадків не потрібно приєднуватись до незрозумілих угрупувань.
- Інформаційне повідомлення «Небезпеки Інтернету»
- Продаж продуктів, що не існує. Прохання відправити SMS-повідомлення для отримання коду виявляється звичайним виманюванням коштів.
- «Зателефонуй мені». Дзвінок з незнайомого номера з проханням зателефонувати. У разі з'єднання з рахунка абонента знімаються кошти.
- Фішинг – технологія інтернет-шахрайства з метою крадіжки конфіденційної інформації (імен і паролей доступу, дані банківських карток).
- Фармінг – пере направлення трафіку із завантаженого вебвузла на клон сайту, що хотів відвідати користувач. Далі відбувається зараження вірусами або активація файла, що може пошкодити комп'ютер.
Учитель. Якщо під час роботи в Інтернеті ви стикалися із такими шахрайствами, необхідно повідомляти про надходження таких пропозицій батькам.
Учень 1. Віруси – надзвичайно серйозна небезпека для всього вмісту комп'ютера.
комп'ютерний вірус це невелика програма, яка написана програмістом високої кваліфікації, здатна до само розмноження й виконання різних деструктивних дій. На сьогоднішній день відомо понад 50 тис. комп'ютерних вірусів. Дія вірусів може проявлятися по-різному: від візуальних ефектів, що заважають працювати, до повної втрати інформації.
Для захисту комп'ютера від вірусів, хакерів, спаму, шпигунських програм потрібно встановити антивірусне програмне забезпечення. Програму необхідно регулярно оновлювати з метою забезпечення максимального захисту.
Учитель. Наведіть приклади антивірусів. (Kaspersky, Panda).
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів:
1.Вправа «Мої дії»
Учасників об'єднують у три групи і отримують написані проблемні ситуації, з яких треба запропонувати вихід.
Ситуація 1. В інтернет-спілкуванні ви знайомитися з людиною, яка представляється вашим однолітком, і після деякого часу спілкування пропонує встановити на ваш комп'ютер супер-нову гру, яку ви мріяли скачати, але всі сайти платні. І для цього вам необхідно написати дані свого комп'ютера і встановити програмку. Ваші дії?
Ситуація 2. Вам на пошту, в контакт тощо приходять повідомлення від вашого друга «…ти можеш поповнити свій мобільний рахунок на 50 грн, треба просто пройти за посиланням… та відповісти там на питання, я вже неодноразово це робив, все виходить, супер!» Ваші дії?
Ситуація 3. Людина, з якою ви вже деякий час спілкуєтесь в чаті. Просить надіслати ваші фото і обіцяє їх професійно обробити, начебто ви побували на фото сесії, але фото має бути в максимально відвертих позах, обов'язково в одязі, щоб ви не хвилювалися. Ваші дії?
Учитель. Сьогодні ми дуже багато говорили про Інтернет, про його користь та ризики, але не торкалися теми «Комп'ютерна залежність».
2. Робота в групах. Гра «Виділення головного».
Група 1. Психологи виділяють три стадії комп'ютерної залежності.
На першій стадії через захоплення грою чи написанням блогу людина перестає займатися рештою повсякденних справ, поступово віддаляючись від друзів та родичів, залишаючи пріоритет за «всесвітньою павутиною»
На другій стадії симптоми накопичуються, мов сніжний вал. Якщо людину силоміць позбавити доступу до мережі, вона переживатиме почуття, схожі на «ломку»: у людини порушується увага, знижується працездатність, з'являються нав'язливі думки, безсоння, аж до повної відмови від сну, різко зростає потяг до стимуляторів – кави, цигарок, спиртних напоїв.
Третя стадія – соціальна дезадаптація. Користувач фактично перестає отримувати задоволення від ігор чи спілкування в чатах, але продовжує «висіти» на сайтах за звичкою.
Група 2. Небезпечні сигнали
Початкові ознаки
- Нав’язливе прагнення постійно перевіряти електронну пошту;
- Очікування чергового сеансу он-лайн;
- Збільшення часу проведеного в он-лайн;
- Зростання витрат на Інтернет-послуги;
- Виникнення проблем із оточуючими.
Психологічні симптоми:
- Гарне самопочуття під час роботи за комп’ютером;
- Неможливість зупинитися;
- Збільшення кількості часу перебування в Інтернеті;
- Зневага родиною і друзями;
- Проблеми з навчанням.
Фізичні симптоми:
- Сухість в очах;
- Головний біль;
- Біль у спині;
- Нерегулярне харчування;
- Порушення сну.
VІ . Підсумок заняття.
1. Гра «Мікрофон». Учням запропоновано продовжити речення: «Сьогодні на уроці я дізнався, що Інтернет може бути небезпечним, тому що…..».
2. Оцінювання. Оцінка роботи класу і знань окремих учнів з акцентом на позитивні досягнення.
3. Повідомлення учнів про свій психологічний настрій.
Заключне слово вчителя. Сьогодення, а тим паче майбутнє неможливо уявити без використання комп'ютерних технологій. Але про безпеку у віртуальному світі ми повинні пам'ятати. У справжньому житті ми вчимося переходити дорогу на зелене світло, намагаємося правильно харчуватися і не вживати шкідливих звичок. Я бажаю, щоб ви в Інтернеті йшли тільки на зелене світло, щоб перепони не збивали вас із правильного шляху. А головне, щоб ви знали: по допомогу можна та потрібно звертатися до дорослих – батьків та педагогів. І останнє я бажаю вам як найбільше друзів у реальному житті.