Полезные ссылки
Поиск среди 3715 разработок
Як борються із запізненнями учнів у різних країнах
Ранкові чергування учнів та внесення в список усіх, хто запізнився. Неодімінний запис у щоденник. Це звична практика для багатьох українських шкіл.
А як борються із запізненнями школярів в інших країнах? Хочемо наголосити, що це досвід конкретних людей та окремих шкіл, а не всієї країни, тож ваш іноземний досвід може відрязнятися.
Німеччина
Олена Перепадя, журналістка
У Німеччині правила щодо пропуску шкільних занять, а також запізнень встановлюються самими школами. У мене двоє дітей навчаються в гімназії у федеральній землі Північний Рейн-Вестфалія, заняття починаються о 7:55.
До школи діти дістаються по-різному: переважно велосипедами і пішки, але також і на шкільному автобусі та на автівках батьків. Запізнення шкільного автобуса автоматично звільняє тих, хто запізнився, від “відповідальності”. Щодо інших – то факт запізнення обов‘язково вноситься в класний журнал. Як реагувати на записи – вирішують класні керівники.
У класі Каті (8 клас), якщо дитина запізнюється часто, спершу говорять з батьками під час “дня спілкування з батьками”. Якщо батьки не можуть вплинути на дитину, вона за кілька запізнень повинна взяти участь у додатковому уроці – коли вчитель у позашкільний час організовує урок для тих, хто чогось не розуміє або проштрафився.
Якщо дитина все одно запізнюється, то тоді класний керівник вносить запис у табель (видається наприкінці кожного семестру) поруч із записами про невиправдано пропущені заняття.
Саша (9 клас) говорить, що його класний керівник також вдається до таких методів. Але оскільки в його класі більшість – хлопчики і, відповідно, запізнюються більше вони, то класний керівник залучає хлопців до прибирання шкільної території або виконання необхідних робіт у школі так би мовити у “позачергувальний час”.
Діти розповіли, що в іншій школі, де вчаться їхні друзі, три запізнення зараховують як один безпідставно пропущений урок. Але в мене немає враження, що в школах нашого містечка багато дітей запізнюються. Мені доводиться бувати біля школи саме тоді, коли починаються уроки, та десятків тих, хто добігає запізно, я ніколи не бачила.
Наталія Бок, живе в Дрездені, якийсь час працювала вчителькою англійської в початковій німецькій школі
Якщо дитина запізнюється в школу кілька разів, можуть подзвонити батькам або викликати в школу.
Вже чула про таке, що за значні та повторювані запізнення дитину не допускали до уроку і декларували це як відсутність без поважних причин.
В інших федеральних землях, наприклад у Гамбургзі, ніби навіть можуть призначити адміністративний штраф до 75 євро для підлітків і 25 євро для молодших школярів, за яких мають платити батьки.
Нідерланди
Євген Телятніков, навчається в Нідерландах
У Нідерландах все дуже строго. Люди в цій країні славляться тим, що майже всі пунктуальні, – ось і не дають можливість новим студентам розслабитися. У нас у школі правила прості: якщо запізнися більше ніж на 10 хвилин, то ти не допускаєшся до класу – тобто втрачаеш багато інформації, яка тобі знадобиться на іспиті.
А на сам іспит взагалі не можна запізнюватися, бо тебе не пускають, та не даюсь іншої спроби.
Ірина Усенко, підприємиця
Запізнення учень повинен відпрацювати. У школі йому дають якісь завдання – прибрання або ще щось.
Алла Гуцева, колишня редакторка ТБ
У нас одразу пишуть листа батькам, щоб ті були в курсі. Якщо дитина часто пропускає уроки чи зпізнюється, школа може викликати батьків для бесіди. Також вони мають право повідомити про це в профільне міністерство. Тоді додому може прийти співробітник, щоб дізнатися домашні умови дитини.
Велика Британія
Лєра Босенко, мама двох дітей, які навчаються в Британії з 10 років
Мої діти вчилися і в молодшій, і в середній школі в Британії. Це приватні школи, де діти живуть у школі, тому запізнитися на урок було технічно складніше.
Однак будь-яке запізнення більше за 5 хвилин заносилося в так звану tardi book і ті, хто запізнювався часто або на більшу кількість часу, повинні були в середу приходити на сніданок на 30 хвилин раніше – о 7 ранку (можливо, це правило саме конкретної школи, але я впевнена, що в інших приватних школах є схожі ритуали).
З точки зору батьків ми бачили, що коли ми спізнювалися привести дитину назад у школу у вихідний, нам робили суворі зауваження. А для того, щоб відпросити дитинe на півдня навіть після уроків, або не дай Бог на цілий день через те, що ми приїжджали з-за кордону, і наш розклад не завжди збігався з можливостями вихідних в школі, – треба було писати офіційні запити на директора школи. І навіть якщо нам дозволяли так вчинити, це було як виняток з дуже непривітними поглядами в наш бік.
У цілому дисципліна в приватних коледжах – найсуворіша, і дітям взагалі-то не спадає на думку її порушувати.
Саша Корогодська, навчається в Кардіффі
У моєму коледжі є правило, що за три запізнення студент отримує усне попередження. Якщо вони тривають, то як покарання в якийсь день потрібно прийти до коледжу о 7 ранку (незалежно від часу початку робочого дня). Але це все формальності, я сама любителька спізнюватися. І ніхто ще мене о 7 ранку не піднімав. Якісь “преподи” за запізнення не пускають у клас, але таких мало.
Макс Александров, навчається біля Лондона
У британських школах немає чіткого алгоритму для вчителів, що робити в кожному випадку, тому рішення залежить від учителя. Звісно, є певні стандарти, але не такі строгі, як в Україні. У тому числі це стосується і запізнень. Наскільки я знаю, це не державний офіційний стандарт, але майже кожна школа в Англії застосовує цей метод, тому він став нормою. Я кажу саме про приватні школи.
За серйозне запізнення без поважної причини, як і за будь-яке порушення правил, учень/учениця мусить отримати так званий detention.
Отримавши його, він/вона повинен/-нна залишитися в школі на подовжений час і робити додаткову роботу. Це проста академічна робота, яку задає вчитель, котрий і дав цей самий detention.
Залежно від серйозності порушення, може бути перерва (20 хвилин) – наприклад, за разове запізнення, або вечір п’ятниці (1 година) – за систематичне.
Це те, що повинно бути. На ділі, у 90% випадках за 5-7-хвиленне запізнення вчитель нічого не робить, просто питає, в чому причина і каже більше так не робити. Звісно, якщо запізнюватися на кожний урок, до вас з‘являться запитання. Маленьке запізення до 2-3 хвилин навіть не буде рахуватися як запізнення.
США
Юлія Городецька, журналістка
Я можу розповісти тільки на прикладі своїх трьох дітей, які ходять в три різних школи Нью-Йорка. По-перше, тут спізнюватися, як і пропускати заняття, дуже непочесно. Кожен раз, коли це відбувається, “автоматична тітка” телефонує батькам і каже, що таке сталося. Щоб батьки надавали по шапці.
У школі, в якій навчається моя молодша донька, пішли далі – зранку наступного дня після запізнення батькам дублюють дзвінок. Буквально о 6 ранку записаний голос директора школи каже, що “дорогі батьки, вчора ваша дитина запізнилася, тому прокиньтеся прямо зараз і підіть розбудіть дитину заздалегідь.
Існує і система заохочень. Учні, які не пропускають і не спізнюються, отримують якісь внутрішньошкільні бали. Такі ж бали додаються за різні шкільні активності – типу поволонтерити в їдальні або в якомусь кабінеті. У кінці року їх можна обміняти на щось цінне. Так у нас у будинку з’являються нові рюкзаки або зовнішні батарейки для заряджання телефона.
Саша Жукова, навчається в США
Я вчуся в американському університеті. Вони не сварять тебе за запізнення, взагалі нічого не говорять на цю тему, але вони мають систему балів за заняття, і одна категорія – це активність на уроці. Запізнився на урок – мінус бали, не брав участь у розгляді теми – мінус бали, постійно відволікався на телефон – мінус бали. І через це оцінка може сильно впасти. Тому учні приходять десь за п‘ятнадцять хвилин до уроку, деякі навіть за тридцять.
Фінляндія
Команда EdCamp, яка нещодавно відвідала школи Фінляндії
Запізнення підпадають під порушення дисципліни.
Усі можливі реакції адміністрації на порушення зафіксовано в законі й вибудовано в ланцюг впливів:
1 КРОК. Навчальна бесіда. Дорослі освітяни збирають усі сторони конфлікту і обговорюють ситуацію. Фіни вірять у близькі стосунки, кооперацію і відкритість. Важливо всім зробити висновки з ситуації, відповівши на запитання “Чи можна було вчинити інакше?” і “Чого нас навчила ця ситуація?”.
2 КРОК. Затримка. Якщо перша міра не спрацювала, учня або ученицю можуть залишити на додаткові години в школі. Наприклад, для виконання завдань, які від нього/неї очікуються. Важливо, що це зазделегідь узгоджується з батьками і не може бути застосовано несподівано.
3 КРОК. Відсторонення. У разі скоєння чогось надзвичайного, що стається украй рідко – можуть заборонити відвідування закладу на певний період.
Австрія
Анастасія Собова, навчається в Австрії
Звичайно, до запізнень ставляться негативно. Суворих покарань немає. І все сильно залежить від школи. У деяких закладах освіти за кілька запізнень дають жовту картку. Після другої жовтої картки дають червону, і це все надсилається в магістрат (орган міського управління). І батькам, звичайно, пишуть.
Отримати такі картки можуть як австрійці, так і іноземці, але є різниця в наслідках. Якщо ти іноземець та отримуєш таку картку – скоріш за все в тебе будуть проблеми з візою. Для австрійця це може призвезти до відрахування. Але для цього потрібно дуже сильно провинитися і отримати не одну червону картку.
Франція
Ірина Славінська, журналістка
Коли я вчилась у Франції, там із запізненнями було просто: запізнився – кладеш carnet (щоденник – ред.) для зауважень на стіл вчителю та йдеш на своє місце. Мораль ніхто нікому не читав, просто потім забираєш своє зауваження та показуєш батькам.
Але я вчилася там у 2001 році, не уявляю, як усе змінилося за 16 років.
Алжир та французька система освіти
Володимир Бєлий, викладав у ліцеї в Алжирі, працює у Херсонському фізико-технічному ліцеї, що переймає закордонні моделі освіти
На дисципліну дивляться комплексно: спізнення, порушення дисципліни на уроці та прояви негативного лідерства з боку окремих учнів.
В усіх закладах країни це блокується так, що не порушується гідність учня. І тоді учень не може проти цього нічого протиставити.
Зі спізненнями вчиняють так: біля воріт стоїть спеціальний педагог і зустрічає учнів. Потім ще хвилин 15 чекає, що хтось запізниться. Тоді ворота зачинаються. Якщо учень дуже сильно запізнюється, то він чекає, коли закінчеться урок. Після уроку ворота знов відчинять та запустять учня.
Ми в нашому ліцеї вирішили, що не можна йти за пострадянськими методами, тому орієнтуємося на закордонний досвід. За запізнившимися не може слідкувати класний керівник, адже він має йти на урок. А доручати комусь з учнів – некрасиво. Тому всі питання дисципліни за узгодженням з місцевою владою вирішують вихователі – ми ввели таку посаду.
Один вихователь опікується двома класами і має невелике педагогічне навантаження. А в Алжирі ці вихователі взагалі не мають педагогічного навантаження. Це молоді люди, які в майбутньому можуть стати вчителями, а можуть і не стати.
Цей вихователь записує всіх, хто запізнився і додає зауваження в щоденник (хоча це не традиційний щоденник, а насправді органайзер – з розкладом, графіком атестацій і сторінкою зауважень). Також це вноситься в електронну базу, тож батьки зразу можуть побачити. І в учня знімається дисциплінарний бал.
Так само вихователя можуть покликати в клас, якщо там хтось порушує дисципліну. Учитель каже забрати якогось учня, і вони йдуть, наприклад, у бібліотеку. Вихователь займається своєю роботою, а учень читає книжку або готується до предмету.
Це ми побачили в Алжирі, і така ж система у Франції. Учня не просто виганяють, а він перебуває у навчальному процесі. З тими, хто пропускає уроки, проводять додаткове заняття в кінці якогось дня, аби учень пройшов матеріал. Цим теж займається виховний корпус. Учитель передає туди тему та матеріал, який має засвоїти учень.
Вікторія Топол, Надія Швадчак