Корисні посилання
Пошук серед 3715 розробок
Розвантаження навчальних програм
Рекомендації ВСЕСВІТ
щодо запропонованих робочою групою
«ключових змін до проекту оновленої програми з основ здоров'я»
На порталі EdEra (https://www.ed-era.com/mon.html) розміщено опис ключових змін до навчальної програми початкової школи з предмету «Основи здоров’я».
Нижче наведено задекларовані модераторами зміни у навчальну програму (виділено синім кольором), а також аргументовані рекомендації педагогів ВСЕСВІТ щодо цих змін.
Робочою групою було проаналізовані всі пропозиції експертів щодо розвантаження навчальних програм для 1-4 класів.
Встановлено, що переважна більшість відгуків була про недоцільність окремого навчального предмета «Основи здоров’я», необхідності його інтеграції з іншими навчальними предметами. Проте, усунення дублювання змісту навчального предмета «Основи здоров’я» з іншими предметами порушуватиме внутрішньо предметну логіку та послідовність розкриття тем, що не узгоджується з вимогами діючого Державного стандарту початкової загальної освіти. У зв’язку з цим у робочої групи не було можливості врахувати усі слушні рекомендації та зауваження експертів щодо розвантаження навчальної програми «Основи здоров’я», а лише деякі з них.
- Враховуючи, що на платформі EdEra проти предмету «Основи здоров’я» здоров’я» висловлювалися лише анонімні або вочевидь заангажовані дописувачі (у кількості не більше 30 осіб), висновок робочої групи про недоцільність окремого навчального предмета «Основи здоров’я» видається щонайменше дивним. Особливо, якщо порівняти ці висновки з результатами моніторингового дослідження «Ефективність впровадження предмета «Основи здоров’я» в 5-9 класах» (Лист ІІТЗО від 22.08.11 № 1.4/18 – 2640). Згідно з цим дослідженням «Усі респонденти (95% дітей, батьків, вчителів і керівників навчальних закладів – всього 21750 осіб ) одностайно підтримали введення нового інтегрованого навчального курсу «Основи здоров’я». Вони вважають, що предмет відіграє важливу роль в формуванні культури здоров'я. Крім цього, більшість батьків (95%) зазначили, що для їх дітей в неофіційному рейтингу предмет значиться як «цікавий», «улюблений»».
Крім того, ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, ВООЗ та інші авторитеті міжнародні організації відзначають наявність обов’язкового предмету «Основи здоров’я» в національному курикулуму як визначне досягнення України.
Рекомендація – опиратися у своїх висновках на репрезентативні моніторингові дослідження в Україні та кращі світові практики.
Зокрема, відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти (2011), до змісту пояснювальної записки було додано, що здоров'язбережувальна компетентність як ключова формується на міжпредметному рівні за допомогою предметних компетенцій з урахуванням специфіки предметів та пізнавальних можливостей учнів початкових класів.
- Відповідно до внесеного робочою групою додатку, вивчення змісту предмету начебто можливо лише шляхом його інтеграції в інші предмети. За такою логікою в предметі «Основи здоров’я» немає необхідності і його можна вилучити. Але ініціатори внесення цього додатку чомусь «забули», що в Державному стандарті є продовження: «Здоров’язбережувальна компетентність формується шляхом вивчення предметів освітньої галузі "здоров’я і фізична культура" і передбачає оволодіння учнями відповідними компетенціями. З урахуванням мети і завдань зміст освітньої галузі визначається за такими змістовими лініями: здоров’я і фізична культура». Насправді, згідно Держстандарту, міжпредметний рівень є лише засобом посилення здоров'язбережувальних компетенцій, які учні мають набувати на предметі «Основи здоров’я».
Рекомендація – вилучити цей додаток, або навести його у повній редакції Державного стандарту.
Експертами була вилучена інформація щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та деякі умови реалізації мети і завдань предмета, зокрема:
- урізноманітнення типів уроків (урок-тренінг, урок-екскурсія, урок-зустріч тощо);
- наявності навчально-методичного забезпечення для всіх учасників навчально-виховного процесу;
- наявності підготовленого педагога і відповідного освітнього середовища (зокрема, тренінгового кабінету);
- здійснення моніторингу за відповідністю процесу навчання критеріям його ефективності.
- Вважаємо безпідставним вилучення зазначених умов ефективної реалізації мети та завдань предмета. Згідно рекомендацій ЮНЕСКО, ЮНІССЕФ, ВООЗ та інших авторитетних міжнародних організацій, саме підготовлений вчитель, сприятливе освітнє середовища для групової роботи (тренінговий кабінет), та здійснення моніторингу за процесом і результатами навчання критеріям його ефективності є КРИТИЧНИМИ чинниками для успішного навчання здоров’язбережувальними (психосоціальним і спеціальним) компетентностям.
Рекомендація – залишити «умови ефективної реалізації мети та завдань предмета» в редакції діючої програми.
З тексту пояснювальної записки без пояснень вилучено наступні пункти:
- Такий підхід отримав назву «освіта на основі набуття життєвих навичок» (ООЖН) і характеризується застосуванням інтерактивних методів навчання, що забезпечує ефективне засвоєння учнями навчального матеріалу і відпрацювання ними поведінкових навичок.
- Оцінювання навчальних досягнень учнів має бути заохочувальним і здійснюватися переважно засобами моніторингу за прогресом у знаннях, ставленнях та уміннях учнів впродовж навчання у початковій школі. Коли будуть рекомендації по оцінюванню, тоді і вносити зміни.
- Незрозуміло, на якій підставі цей текст було вилучено. Адже ООЖН є концептуальною і методичною основою реалізації компетентнісного підходу для формування здоров'язбережувальних (психосоціальних і спеціальних) компетенцій, сутнісним ядром предмета і методики навчання.
Рекомендація – залишити зазначений текст в редакції діючої програми.
Експертами встановлено, що як у Державному стандарті початкової загальної освіти, так і в розділі навчальної програми «Психічна і духовна складові здоров’я» в цілому не відображений зміст щодо сутності духовного здоров’я людини, її духовно-моральної компетентності.
- Не зрозуміло, що експерти мають на увазі під «сутністю духовного здоров’я людини, її духовно-моральної компетентності»
Рекомендація – вилучити цей текст із підсумків обговорення, або надати конкретні докази щодо твердження «в цілому не відображений зміст щодо сутності духовного здоров’я людини, її духовно-моральної компетентності».
1 клас
Вилучено дві практичні роботи: «Фізкультхвилинки для зменшення втоми і підвищення працездатності (розслаблення очей і м’язів рук, тулуба)», «Знайомство зі школою». Додано наступні дві практичні роботи: «Екскурсія шкільним подвір'ям» і створення малюнку: «З дому до школи».
- Вилучення практичної роботи: «Фізкультхвилинки для зменшення втоми і підвищення працездатності (розслаблення очей і м’язів рук, тулуба)» є недоцільним, оскільки такі фізкультхвилинки необхідно робити на уроках з усіх предметів. Практична робота «Знайомство зі школою включає також і «Екскурсію шкільним подвір'ям»
Рекомендація – залишити цей пункт у редакції діючої навчальної програми.
2 клас
До розділу «Психічна і духовна складові здоров’я» з метою більш повного висвітлення сутності духовної складової здоров’я людини запропоновано тему «Життєрадісність і здоров’я», практичну роботу «Написання листа-подяки» (на вибір учня).
- Оптимізм (життєрадісність проти зневіри) є однією із ключових загальнолюдських цінностей, а відповідно і рис характеру людини, яка позитивно впливає на здоров’я і якість життя людини. Однак для реалізації компетентнісного підходу необхідно не просто «пояснювати його значення для здоров’я», а конкретно прописати, як розвивати оптимізм і його складові (позитивну самооцінка, мотивацію успіху, гартування волі, ефективне керування стресами, уміння долати тривогу тощо).
Рекомендація – у вимогах для учнів конкретно прописати результати навчання у форматі: знання, ставлення, уміння.
3 клас
Вилучено практичну роботу «Вимірювання пульсу» у зв’язку з її дублюванням в навчальному предметі «Природознавство» (3 клас).
- Вважаємо недоцільними вилучення практичної роботи «Вимірювання пульсу», оскільки вона прямо пов’язана з фізичним здоров’ям.
Рекомендація – залишити цей пункт у редакції діючої навчальної програми, можливо вилучити її з предмету «Природознавство».
Тему «Профілактика вживання тютюну і алкоголю» вилучено і переміщено до розділу «Соціальна складова здоров’я» для 4-го класу.
- Вважаємо недоцільними вилучення теми «Профілактика вживання тютюну і алкоголю» із змісту програми для 3 класу. Адже відповідно до результатів опитування Українського інституту соціальних досліджень імені Олександра Яременка, серед опитаних віком 11-12 років алкоголь пробували 40%, а в стані алкогольного сп'яніння хоча б раз в житті були 20% шестикласників. При цьому 20-25% юнаків різного віку і різних закладів вперше закурили в 11 років і раніше».
Згідно рекомендацій ЮНІСЕФ, ЮНЕСКО та ВООЗ, пропевдичні профілактичні заходи мають здійснюватися завчасно (за 2-3 роки до виникнення реальних поведінкових ризиків і проблем). Отже, це має відбуватися у 3-4 класах. Поширений міф про те, що попередження про шкоду куріння і вживання алкогольних напоїв може призвести до більш раннього початку вживання психоактивних речовин, не має доказових підтверджень. Ця тема у 3 класі спрямована лише на формування негативного ставлення до вживання тютюну і алкоголю, що здійснюється у метафоричній формі.
Рекомендація – залишити цю пункт у редакції діючої навчальної програми.
До розділу «Психічна і духовна складові здоров’я» з метою більш повного висвітлення сутності духовної складової здоров’я людини запропоновано тему «Доброзичливість і здоров’я людини».
- Відповідно до 10-річного статистичного дослідження американських учених (Darrell Franken. Higher Core Values Winners Live By. — Wellness Publication, 2003), було встановлено, що найбільш сприятливими для здоров’я і життєвого успіху є наступні загальнолюдські цінності і відповідні риси характеру:
- Любов, дружба (соціальність замість ізольованості).
- Оптимізм (життєрадісність замість зневіри).
- Миролюбність (співпраця замість конфліктності).
- Толерантність (повага замість нетерпимості).
- Чуйність (емпатія замість байдужості).
- Довіра (відчуття безпеки замість підозрілості).
- Душевна щедрість (альтруїзм замість егоїзму).
- Гідність (асертивність замість агресивності й пасивності).
- Самоконтроль (володіння собою замість імпульсивності).
- Самоповага (упевненість замість почуття мізерності).
- Спілкування (комунікативність замість сором’язливості).
Отже, запропонована робочою групою тема «Доброзичливість і здоров’я людини» включає лише дві із 10 цінностей (толерантність і душевна щедрість). Якщо вже вводити цю тему, то для реалізації компетентнісного підходу необхідно не просто «пояснювати його значення для здоров’я», а конкретно прописати, як розвивати доброзичливість і її складові (толерантність і душевна щедрість).
Рекомендація – у вимогах для учнів конкретно прописати результати навчання у форматі: знання, ставлення, уміння.
4 клас
Вилучено практичні роботи «Як діяти в небезпечній ситуації» (розділ «Здоров’я людини» та «Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозиції» (розділ «Соціальна складова здоров’я»).
- Вважаємо абсолютно недоречним і шкідливим вилучення практичних роботи «Як діяти в небезпечній ситуації» (розділ «Здоров’я людини» та «Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозиції». Адже уміння аналізувати ситуації і оцінювати ризики, а також навички протидії негативному соціальному тиску є необхідною умовою свідомого вибору здорових і безпечних практик поведінки.
Рекомендація – залишити ці теми у редакції діючої навчальної програми.
З розділу «Фізична складова здоров’я» у зв’язку з невідповідністю змісту та дублюванням з навчальним предметом «Я у світі» вилучено тему «Організація самонавчання і взаємонавчання».
- Вважаємо недоцільними вилучення теми «Організація самонавчання і взаємонавчання». Уміння ефективно вчитися передбачає здатність учня організувати самонавчання і взаємонавчання після хвороби, про що і йде мова.
Рекомендація – Залишити цю тему у навчальній програмі, можливо змінивши назву на «Організація самонавчання і взаємонавчання після хвороби».
У розділі «Психічна і духовна складові здоров’я» замінено назву практичної роботи «Виконання проекту «Моя мета» на «Відомі параолімпійці». Додано до цього розділу наступні вимоги: учні пояснюють вплив самооцінки на поведінку людини, значення позитивного ставлення до життя.
- Вважаємо недоречною і необґрунтованою заміну практичної роботи «Виконання проекту «Моя мета» на «Відомі параолімпійці». Дітям необхідно вчитися обирати конкретну мету і формувати покроковий план її досягнення. Це одна із ключових соціально-психологічних навичок, які потрібні всім людям протягом всього життя. Що стосується запропонованої практичної роботи «Відомі параолімпійці», то її доцільніше включити в розділ «Соціальна складова здоров’я», або взагалі перенести у предмет «Я у світі»
Рекомендація – залишити цей пункт у редакції діючої навчальної програми.
Всі підтверджувальні матеріали до цих рекомендацій можна знайти за посиланнями:
Додаток 1. Чинна навчальна програма з предмета "Основи здоров'я" для початкової школи
Додаток 3. Презентація: Навчання життєвим навичкам у курсі "Основи здоров'я"